iPaden som stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter

Tankar och tips från Inläsningstjänsts seminarium ”Rätt förhållningssätt och verktyg i arbetet med elever med dyslexi”.

Fröken IT

Igår hade jag den stora förmånen att delta på Inläsningstjänsts gratis-seminarium som handlade om ”Rätt förhållningssätt och verktyg i arbetet med elever med dyslexi”, ett seminarium som snabbt blev fullbokat.

logopeden_i_skolan

Jag delar med mig av några tankar som jag fick med mig samt ett urval av konkreta tips på digitala verktyg som Johanna Kristensson (som även driver bloggen”Logopeden i skolan”) tipsade om: Hon pratade om vikten av att inte vänta med att sätta in rätt stöd: gärna i F-klass eller från årskurs ett på höstterminen. Med alternativa verktyg kan man både förebygga och kompensera vid läs- och skrivsvårigheter. Vänta aldrig med att sätta in de alternativa verktygen, det ska aldrig krävas en diagnos för att få tillgång till rätt verktyg. Det är alltid behovet som ska styra. Alternativa verktyg är bra för ALLA elever!

”En iPad kan bli en lärplatta beroende på HUR man väljer att arbeta med den”

”Tekniken i…

View original post 541 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s