Lanseringsseminarium för självskattningsverktyget LIKA

LIKAEn liten sammanfattning av seminariet från den 27 augusti

Jag börjar med de ord Johanna Karlén avslutade seminariet med: “LYCKA TILL!”. Frågan är, hur lyckas man med lanseringen av LIKA i en kommun och i en skola?

Johanna Karlén, projektledare för LIKA ger -med erfarenheter från pilotprojekt som genomförts runt om i landet, följande råd i samband med lansering av LIKA för kommuner:

  1. Det är viktigt att chef/rektor leder arbetet och ansvarar och genomför LIKA på sin skola/enhet. Hen kan därefter givetvis (och ska) engagera IT/IKT-pedagoger och övriga pedagoger i utvecklingsarbetet.
  2. Det är viktigt att någon driver och samordnar centralt: Organiserar introduktionsmöten och återkoppling, “håller koll på läget”.

Hon poängterar också vikten av att varje enskild skola/enhet verkligen publicerar sina resultat, så att skolöverhuvudman får ett underlag att utgå ifrån. Resultatet kan användas på övergripande nivå för gemensamma satsningar och utmaningar likaväl som för satsningar på de enskilda skolorna. Därför är det viktigt att samordna och organisera lanseringen centralt. Ett tips var att samla alla skolledare för en introduktion och låta dem faktiskt fylla i LIKA där och då! Effektivt sätt att få in svaren!

Andra tips och råd kommer från en rad kommuner som deltagit i projektet som piloter. En av dem är Västerbotten som delger att för deras del har LIKA också varit ett verktyg för kommunikation med t ex IT-avdelningen och andra beslutsfattare, då man med hjälp av LIKA tydligt har kunnat se behov och utvecklingsområden.

En annan är Lidingö stad, som varit med länge med både e-blomlådan och IT-tempen, och har kommit ett steg “längre” och diskuterar idag frågor som centralt stöd till skolorna, test av utvecklingsfond för skolor att söka bidrag ur, samt uppföljningshandlingsplaner till LIKA. Björn Söderlund, som är IT-strateg på Lidingö och även  en av initiativtagarna till e-blomlådan poängterar att LIKA ska vara en del av deras systematiska kvalitetsarbete, och att IT har blivit ett uppföljningsområde i det systematiska kvalitetsarbetet.

Från både Ystad och Kungsbacka kommer samstämmiga åsikter om LIKAS enkelhet,  och att stödet som den konkreta handlingsplanen ger är ett mycket bra redskap för skolutveckling. Elisabeth Teghult, rektor från Kungsbacka, säger att LIKA är ett mycket snabbt och enkelt redskap för en tidspressad rektor/chef men samtidigt ett mycket viktigt redskap för skolutveckling. Hon menar att man inte kan driva arbete med LGR11 utan digitala verktyg.

På LIKA-bloggen delar Värmdö med sig av en rad tips! Läs mer här.

LIKA – Ledarskap – Infrastruktur – Kompetens – Användning. Dessa  fyra viktiga områden måste man arbeta med strategiskt för en lyckad digitalisering av skolan, menade Maria Stockhaus, som inledde seminariet. LIKA ger ett gemensamt språk att arbeta med och utgå ifrån: gemesamma referensramar som underlättar när vi kommunicerar om digitaliseringen av skolan.

Andra som har testat LIKA är de rektorer och förvaltningschefer som är med i iFoUs treåriga digitaliseringsprogram, där även Huddinge kommun finns med, representerad av Conny Steinmo, Utvecklingschef på Barn- och utbildningsförvalningen. Läs mer om hans tankar kring LIKA här!.

Så här kan du använda LIKA

LIKA-blogg

Annonser

2 reaktioner på ”Lanseringsseminarium för självskattningsverktyget LIKA

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s